
«РІЗНОМАНІТНІСТЬ ЧЕРВІВ, ЇХ РОЛЬ У ПРИРОДІ ТА
ЖИТТІ ЛЮДИНИ»
Тема. Різноманітність червів, їх роль у природі та житті людини.
Мета:
- Перевірити і поглибити знання учнів про різноманітність червів різних типів, визначте роль цих тварин у природі та житті людини, повторити особливості зовнішньої і внутрішньої будови червів;
- Продовжити формування вмінь роботи з підручником і додатковою літературою, уміння працювати в групах;
- Екологічне і санітарно-гігієнічне виховання.
Учні мають знати:
- Загальну характеристику типів червів;
- Зовнішню та внутрішню будову червів;
- Загальні гігієнічні правила щодо попередження захворювань,спричинених гельмінтами;
- Досягнення в боротьбі з інвазійними хворобами.
Учні мають вміти:
- Запобігати інвазійним хворобам:
- Застосовувати знання про червів у повсякденній практиці;
- Порівнювати типи червів за будовою та способом життя.
Тип уроку: урок перевірки, оцінювання і корекції знань, умінь та навичок.
Форма уроку: урок – гра.
Нетрадиційні методи: цікаві повідомлення, робота із застосуванням засобів активізації навчально-пізнавальної діяльності.
Міжпредметні зв’язки: міжтемні ( з попередніми темами).
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Організаційний момент.
Доброго дня діти!
На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху. Сьогоднішній урок не виключення. Тож , для початку посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви б хотіли бути людьми успішними? Що потрібно, щоб досягти успіху в житті?
( На дошці прикріплюю слово УСПІХ , а учням роздаю листочки , щоб вони записали своїм слова про досягнення успіху)
УСПІХ
ЗДОРОВ’Я

ЗНАННЯ
БАЖАННЯ
А де все це можна здобути?
Отже, кожен день, проведений у школі, кожен урок наближає вас до великого успіху.І сьогоднішній урок біології це ще один крок до нього.
Сьогоднішній урок трошки незвичайний, адже у нас на уроці як ви вже побачили присутні поважні гості і ваші старші друзі – десятикласники, та і тема дуже цікава : у нас підсумково – узагальнюючий урок «Узагальнення знань по темі " Плосі, Кільчасті і Круглі черви». Прошу відкрити зошити і записати тему уроку.Сьогодні на уроці ми пригадаємо все те про що ми говорили на попередніх уроках. Працювати ми будемо в групах, які ми вже визначили раніше. Учні – десятикласники будуть допомагати мені оцінювати ваші знання, але крім цього вони мають для вас ще невеличкий сюрприз про яий розкажуть після ваших відповідей.
Але перш ніж ми почнемо працювати, я думаю що ви зі мною погодитесь, що до кожної справи потрібно підходити з певним настроєм, від якого залежатиме результат. І тому я б хотіла, щоб ви пересіли за комп’ютери і відкрили на своїх моніторах папку №1. Перед вами п’ять різних кольорів. Прошу виберіть той колір який вам сьогодні найбільше підходить і зробіть його заставкою на вашому моніторі. Отже, я побачила, що з 5 кольорів переважає оранжевий колір. А це колір піднесеного настрою. Я думаю, що цілий наш урок буде піднесений, веселий, цікавий, якщо ви будете з таким настроєм працювати. А девізом нашого уроку будуть такі слова: «Гра – це творчість, гра – це праця».
ІІ. Узагальнення й систематизація знань учнів.
І. ТЕСТОВЕ ЗАВДАННЯ НА КОМП’ЮТЕРАХ.
Так як ви вже сидите за комп’ютерами то І наше завдання і буде на комп’ютері. Відкрийте папку під № 2.Перед вами тести, виберіть правильну відповідь і комп’ютер оцінить ваші знання. Я бачу, що ви гарно справилися з завданнями, молодці.
А зараз я попрошу зайняти місця в групах.
(Десятикласники роздають назви кожній групі: Плоскі черви, Кільчасті черви, Круглі черви)
Як вибачите кожна група має назву тих тем, які ми маємо повторити. Ваші відповіді ми будемо оцінювати такими жовтими карточками і в кінці уроку 10 –класники підрахують правильні відповіді і оцінять вас.

ІІ. КОНКУРС «У світі тварин» ( Приклеїти до дошки малюнки червів і кожна група повинна віднайти червів свого класу і
дати стислу характеристику свого типу червів, не більше 10 речень).
Р е к л а м н а пауза( 10 – класники)
У медичній практиці траплялися випадки, коли в кишковику людини поселився не один, а багато паразитичних червів. Так, в одного пацієнта після прийняття відповідних ліків вийшли 104 голівки ціп’яків і безліч стробіл (тіл) загальною довжиною 15 – 20 метрів.
ІІІ. " Поспішайте вгадати"
Наступне наше завдання полягає в тому, щоб розділити червів по класах.
( На картачках написані назви різних черв'яків і поділити їх по класах)
П'ЯВКА
ПІСКОЖИЛ
ДОЩОВИЙ ЧЕРВ' ЯК
АСКАРИДА
БІЛА ПЛАНАРІЯ
БИЧАЧИЙ ЦІП'ЯК
ПЕЧІНКОВИЙ СИСУН
ЕХІНОКОК
СТЬОЖАК ШИРОКИЙ
( Учні вибирають представників свого класу і прикріплюють під малюнками)
А тепер, вам роздали карточки з основними ознаками, виберіть ті, що підходять до вашого типу червів і прикрипіть їх до дошки.
Дихання
Кровоносна система
Вториннопорожнинні
Покриви з війками
Покриви без війок
Первиннопорожнинні
Регенерація
Рекламна пауза.
Ришта або медицинський струнець – підшкірний паразит людини, він може досягти в довжину 2 м. Зараження ним відбувається після вживання сирої води, що містить личинки дрібних рачків – циклопів.
У 1939 – 19412 рр. з Азовського моря в Каспійське було переселено 60 000 червів нереїд. На новому місці вони швидко прижилися і дають тепер багатий корм для осетрових риб.
4. «БЛІЦ- ТУРНІР»
Я буду ставити кожній команді по 3 запитання, на які ви швидко маєте дати відповіді. Чим більше правильних відповідей, тим більше балів набирає команда.
І КОМАНДА
1.Чому порожнина тіла має для круглих червів велике значення?
Порожнина тіла виконує опорну, трофічну, дихальну, видільну функцію.
2. Навіщо даним паразитичним плоским червам необхідний складний життєвий цикл?
На кожній із проміжних стадій циклу відбувається нестатеве розмноження паразита, що збільшує шанси потрапляння в організм остаточного хазяїна.
3.Чому паразити черви виробляють таку велику кількість яєць?
Для збільшення шансів потрапляння в організм нового хазяїна.
ІІ КОМАНДА
1. Які зміни відбулися в організмі круглих червів після переходу до паразитичного способу життя?
(Значного розвитку набула кутикула, що захищає черви від впливу захисних механізмів організму хазяїна, крім того, багато видів стали анаеробними).
2.Які зміни відбулися в організмі п’явки після переходу до паразитичного способу життя?
З’явилися спеціалізовані органи для проникнення під покриви тіла хазяїна (щелепи або хоботок). Виробляються спеціальні речовини, що запобігають зсіданню крові (грудин). Виробилась здатність тривалий час обходитись без їжі.
3.Хто такі фітопатогенні нематоди?
Це вільноживучі види. Багато з них можуть проникати в тканини рослин. Наприклад, теплова нематода, бурякова, стеблова нематода картоплі. Завдають школи врожаю.
ІІІ КОМАНДА
1. Хто є основним і проміжним хазяїном у:
Бичачого ціп’яка, стьожана широкого, ехінонона?
Бичачий ціп’як: основний хазяїн – людина
проміжний – велика рогата худоба
Стьожан широкий - основний хазяїн – людина і рибоїдні звірі
Ехінокок - основний хазяїн – представники родини Собачі
Проміжний - велика рогата худоба, свині, людина
2. Що таке параподібні?
Це тулубові сегменти багатощетинкових, які мають парні бічні вирости, що виконують функції рухових кінцівок.
3. Що утворює шкірно-мускульний мішок з круглих червів?
Разом з кутикулою і епітелієм м’язи круглих червів утворюють шкірно-мускульний мішок.
Рекламна пауза.
У сосновому бору під кожним 1 м3 грунту живуть 16 дощових черв’яків, у чагарнику – 11. У полях – до 460, а в городах – до 600.
Дощові черв’яки завжди затягують у нірку опалі листки, ухопивши їх за вершину, а не за черешок.. Вершина листка вужча від основи, тому листок чинить найменший опір при транспортуванні його черв’яком.
Дощові черв’яки здатні до дресирування. Учені проводили такі експерименти, черв’яків помістили в лабіринт у формі букви Т. Ліворуч на них чекала їжа, а праворуч – слабкий удар електричного струму. Після кількох ударів струмом черв’яки завжди безпомилково повертали у бік їжі.
5 " Біологічний диктант"
Круглі черви характеризуються………… симетрією тіла. Тіло плоских червів…………….у спинно- черевному напрямку, та має вигляд …….
Покриви плоских червів становлять собою……………… мішок. Видільна система у круглих червів представлена парою ….. у вигляді довгих ….. канальців розташованих під епітелієм. На відміну від представників типу Первиннопорожнинні у кільчаків є ……порожнина тіла. Кровоносна система у кільчаків …………
6 " Ти мені – я тобі"
( Кожна команда підготувала по три запитання для команди суперників)
І КОМАНДА
1. Яке значення має шкірно-м’язовий мішок у молочно-білої планарії?
(Завдяки скороченню волокон шкірно-м’язового мішка молочно-біла план арія пересувається. Він також вистилає м’які тканини внутрішніх органів).
2. Яке значення мають молюски в життєвому циклі печінкового сисуна?
(З яєць личинки проникають у тіло прісноводного молюска великого трудовика, який слугує для них проміжним хазяїном. У тілі молюска паразит не тільки розвивається, а й розмножується партеногенетично).
3. Дощові черв’яки роблять нірки в землі. Як вони цим допомагають рослинам?
(Риючи нірки, дощові черв’яки розпушують грунт, роблячи його проникним для води і повітря, а рослинам легше усмоктувати поживні речовини, що потрапляють прямо до коріння.)
ІІ КОМАНДА
1. Яке значення мають нематоди в природі?
(Вільноживучі нематоди, які мешкають у грунті, прісних водоймах і морях, слугують їжею для інших тварин, беруть участь у процесах ґрунтоутворення, а також регулюють чисельність інших організмів, серед яких є шкідники сільського і лісового господарства).
2. Для лікування яких захворювань використовуються п’явки?
(Медична п’явка здавна використовувалася людиною як лікувальний засіб при захворюваннях системи кровообігу)
3. Де паразитує котячий сисун і як нею можна заразитися?
(Котячий сисун паразитує в печінці й жовчних протоках, іноді в протоках підшлункової залози. Люди заражаються нею внаслідок вживання сирої, недостатньо просмаженої або просоленої риби).
ІІІ КОМАНДА
1. Дати характеристику будови тіла печінкового сисуна у зв’язку з умовами життя.
а)проста будова органів травлення, які закінчуються сліпо, відсутність анального отвору (глотка, стравохід, кишечник).
б) наявність шкірно-0м’язового мішка тіло плоске
в) ротова присоска передньому кінці тіла, черевна - на черевній стороні (присоски для того, щоб утримуватися в печінці)
г) відсутність війок на поведінці тіла, наявність щільної оболонки, на яку не діє жовч
д) статеві органи заповнюють все тіло черв’яка – гермафродита
Перші дві ознаки характеризують спорідненість сисуна з план арією, тому його відносять до типу «Плоскі черви»
Останні ознаки виникли в зв’язку з специфічними умовами життя. Тому його відносять до класу «Сисунів».
2. Необхідні заходи боротьби з сисунами.
1. Не слід пасти тварин на болотах і забруднювати канали, водопої.
2. Висушувати водойми , де виявлено проміжного господаря.
3. Не пити воду з брудних водойм.
3. Відмінність круглих червів від плоских
а) мають порожнину тіла, де розміщені внутрішні органи ( плоскі мають паренхіму )
б) на поперечному зрізі тіло являє собою круг.
Рекламна пауза « А чи знаєте ви…»
І - десятикласник… що широкий стьожак утворює ланцюжок з 3 000 – 4 000 члеників, що мають довжину 9 метрів. Бичачий солітерп досягає 4 – 10 метрів у довжину і має понад 1 000- члеників. У кишковику людини солітер живе живе 18 – 2- років і за рік відкладає до 600 млн. яєць.
ІІ - десятикласник … що, за даними Ч. Дарвіна, у Шотландії дощові черв’яки протягом одного року винесли на поверхню землі площею 1 м3 2 – 4 кг грунту.
ІІІ - десятикласник … що дощові черв’яки «працюють» цілодобово без перерви. Зоологи підрахували, що один дощовий черв’як через 20 років міг би «обробити» до 7 кубічних метрів землі.
І - десятикласник … загальна вага дощових черв’яків на 1 га родючої землі – 2 – 3 тонни. За добу вони можуть перерити 10- 11 тонн землі.
ІІ - десятикласник … що нематода – паразит китів – досягає 8 м у довжину. Більше таких червів ніде не знаходили, але якщо порівняти розміри кита з розмірами цієї неметоди, то виявиться, що паразит не такий уже й великий.
ІІІ - десятикласник А в нирках собак знайшов собі «квартиру» інший велетень – пальовик довжиною близько 1 м. До велетнів слід віднести і метрову ришту
7.«ЧОРНИЙ ЯЩИК»
Наука Зоологія дізналася, що 10 – класники ідуть до вас на урок і передала вам три чорні ящики. Давайте спробуємо відгадати , що знаходиться в них .
(Десятикласники зачитують запитання)
8.«ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ»
І ГРУПА – Кросворд ( Кільчасті)
ІІ ГРУПА – Кросворд (Круглі)
ІІІ ГРУПА – Кросворд( Плоскі)
ІІІ. Підсумок уроку
Ми з вами повторили тему Кільчасті, Круглі, Плоскі черви. Я побачила і дуже задоволена, що ви гарно підготувалися до уроку .Я думаю, що мене в цьому підтримають мої помічники, десятикласники. Тож надамо їм слово. Я попрошу вас підрахувати бали і сказати ,яка група була найактивнішою і найсильнішою.(Слово десятикласникам)
Я хочу сказати, що всі три команди молодці, ми побачили які ви дружні, згуртовані. Ви зробите все для того, щоб досягти успіху у житті , молодці. (ОГОЛОСИТИ ОЦІНКИ)
Але пригадуєте, на початку уроку я вам наголосила, що 10 – класники мають для вас невеликий секрет. Тож давайте послухаємо їх.
4
(Виступ десятикласників)
1 учень –МЕДИК
ПАМ’ЯТКА
Як уникнути зараження гельмінтами
1. Мити і здійснювати термічну обробку ягід, овочів, зелені та фруктів, що використовуються в сирому вигляді.. Для цього необхідно:
- промити рослини холодною чистою водою;
- занурити на 2 – 3 секунди в окріп;
- виконувати все безпосередньо перед вживанням у їжу.
2. Мити руки з милом після роботи в городі чи фруктовому саду.
3. Не гризти нігті.
4. Не їсти на вулиці, у транспорті.
5. Не пити сирої води з відкритих водойм.
6. Підвищувати санітарно-гігієнічні навички населення.
7. Обов’язково тримати в чистоті своє тіло й особливо руки, коли збираєтеся їсти.
2 учень – ЕКОЛОГ (прокручує екологічний проект)
3 учень - ВЧЕНИЙ - НАУКОВЕЦЬ.
(10 – класники формують нові групи і ставлять на столі карточки з назвами професій)
Отже, ми сформували нові групи – майбутніх медиків, екологів, вчених – науковців.
Ви побачили,що вивчення біології важливе для кожної з цих професій. Я думаю, що ви 8 –класники задумаєтесь над їхніми словами і вибрати профіль навчання для себе для вас вже не буде проблемою.
4. Домашнє завдання.
На наступному уроці ми з вами будемо вивчати загальну характеристику Ракоподібних , тож на домашнє завдання запишіть в своїх щоденниках підготувати цікаві повідомлення про Ракоподібних, а також легенди, пісні, вірші про раків.
МОЛОДЦІ! Я бачу що ви дійсно будете охороняти нашу планету, боротися за здоровий спосіб життя.
Урок закінчено. До побачення.

Немає коментарів:
Дописати коментар